اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳ ۹:۱۵ ق٫ظ

Home Archives

شرکت پرشین یاقوت در حال واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی/ چوب حراج به سرمایه ملی

مطلع شدیم که یک سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری! در مجتمع صنعتی معدنی پرشین یاقوت به همدان آمده و برای عقد قراردادهائی برای خرید سهام این شرکت تخصصی که دارای مهم‌ترین معادن سنگ‌های قیمتی ایران است، با مدیران این شرکت وارد مذاکره شده است، در این راستا مصاحبه‌هائی با مؤسسین اصلی شرکت پرشین یاقوت به عمل آمده که به دلیل شرایط ویژۀ اقتصادی کشورمان و اهمیت فوق‌العادۀ اظهارات به عمل آمده و مصاحبه‌های انجام شده با آقایان محمد ترکمان منش، حمید کاشانی و حبیب‌الله پرچمی به شرح ذیل به اطلاع مردم شریف همدان، مسئولین محترم و فعالان اقتصادی کشورمان می‌رساند.

 

فاطمه اعظمیگنجینه نیوز/ ابتدا از آقای محمد ترکمان منش، یکی از مؤسسان شرکت پرشین یاقوت دربارۀ نحوۀ تأسیس شرکت پرشین یاقوت سؤال کردیم که چطور این شرکت تخصصی در حوزۀ سنگ‌های قیمتی تشکیل شد و چرا اخیراً اقدام به واگذاری سهام این شرکت همراه با امتیاز بهره‌برداری از معادن استراتژیک متعلق به شرکت خود به خارجی‌ها را نموده‌اند.

 

آقای ترکمان اظهار داشتند: بنده و همکارم آقای پرچمی در حوزه معادن همدان فعال بودیم که حدود ۳۰ سال قبل در تهران با آقای کاشانی آشنا شدیم، ایشان که بیش از ۱۰ سال از عمر خود را در چندین کشور خارجی صرف کسب دانش فنی معادن و صنعت سنگ‌های قیمتی کرده بود و تنها فردی بود که این صنعت و دانش فنی مربوطه را به ایران آورده بود و امروز در برخی از روزنامه‌ها به عنوان پدر علم گوهرشناسی ایران معرفی شده است آشنا شدیم.

 

وی ادامه داد: همکاری‌های ما از آنجا آغاز شد، در آن زمان بدون هر گونه کمک دولتی و استانی، ما با همکاری هم، شرکت پرشین یاقوت و مؤسسه‌ای را تحت عنوان یاقوت آبی راه‌اندازی کردیم و لابراتوارهای گوهرشناسی و کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی را برای اولین بار در همدان و شمال غرب کشور راه‌اندازی کردیم و آموزش‌های لازم را به صدها نفر ارائه دادیم که امروز بیش از ۴۰۰ نفر از آن‌ها مشغول به کار و تولید هستند. پس از این مرحله بود که جناب آقای نیکبخت از آزمایشگاه و امکانات ایجاد شده در شهر همدان بازدید کردند و قول همه جور همکاری را به ما دادند که این صنعت را راه‌اندازی و به طور فراگیر توسعه دهیم.

 

ترکمان گفت: مسولان استان در آن زمان، طبق قولی که داده بودند، حمایت‌های خود را از شرکت پرشین یاقوت دریغ نکردند، و وامی به مبلغ ۷ میلیارد تومان در کارگروه مربوطه به تصویب رسید، ولی عملاً بانک‌ها کارشکنی کردند و این وام را پرداخت نکردند. لذا هیئت مدیره شرکت، شامل بنده، آقایان پرچمی، کاشانی و نماینده مرحوم حاج آقا عسگری مجبور به فروش اموال شخصی برای ادامه کار شرکت شدیم که ارزش چند قطعه زمین آقای کاشانی در شمال و دماوند به متراژ نزدیک به پانزده هزار مترمربع و چندین معدن در استان خراسان و چندین آپارتمان در تهران و بسیاری دیگر از اموال منقول و غیرمنقول به فروش رفته امروز با صدها میلیارد تومان قابل بازگشت نیستند.

 

وی افزود: متأسفانه در همین اوضاع و احوال وخیم مالی، مسولان استان که به قول داده بودند عوض شدند و مسئولین جایگزین شده، بدون توجه به اهمیت استراتژیک این طرح راهبردی، نه تنها حمایت‌های لفظی را از این شرکت دریغ کردند بلکه، مالیات‌هایی را هم به طرح در حال اجرای این شرکت تحمیل کردند که از حد توان مدیران شرکت خارج بود.

 

در ادامه آقای کاشانی در پاسخ به سؤالی دربارۀ اهمیت معادن اکتشاف شده همدان توسط این شرکت اظهار داشتند: با توجه به مطالعاتی ابتدائی که توسط بنده،  غنی بودن استان همدان از پتانسیل‌های معادن سنگ‌های قدیمی محرز شده بود و به این جهت و حمایت‌هائی که مسولان آن زمان کرده بودند، بنده فعالیت‌های خود در تهران را متوقف نمودم و به استان همدان آمدم تا مجموعه‌ای بین‌المللی را راه‌اندازی کنیم که هزاران نفر مشغول به کار نماید و درآمدهایی در حد ده‌ها میلیارد دلار برای استان و کشورمان به ارمغان بیاورد.

 

بیش از ۱۰۰۰ تن یاقوت کبود در معدن یاقوت همدان

 

وی ادامه داد: لذا طراحی و اجرای شهر جواهرات از یک سو و عملیات اکتشاف معادن سنگ‌های قیمتی از سوی دیگر آغاز گردید که به لطف خداوند رحمان، بدون عملی شدن وعده‌های انجام شده، که عدم پرداخت وام مصوب، فقط یکی از آن‌ها بود، تلاش‌های بی‌وقفه به نتیجه رسید و بی‌نظیرترین معدن طول تاریخ کشورمان یعنی معدن یاقوت کبود همدان با بیش از ۱۰۰۰ تن ذخیره مورد اکتشاف قرار گرفت و پروانه بهره‌برداری آن برای شرکت پرشین یاقوت صادر گردید.

 

در همین راستا، صدها نفر بدون کمک مسئولین ذیربط و بانک‌ها، آموزش دیدند و مشغول به کار، تولید و درآمد شدند. همچنین به برکت فروش اموال شخصی و تلاش شبانه‌روزی مؤسسین شرکت، عملیات اجرائی شهر جواهرات با ۱۶۰ هزار مترمکعب سنگ‌برداری، خیابان‌کشی و ساختمان‌سازی به پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰% از مرحلۀ نخست اجرای طرح دست یافت، ولی همچنان از عمل به وعده‌های ارائه شده خبری نبود، بلکه مزاحمت‌هائی از سوی افراد محلی با هدف اخاذی از مدیران شرکت انجام گرفت که ادامه کارهای اجرائی را سخت‌تر می‌کرد.

 

در ادامه آقای پرچمی نیز در پاسخ به سوال چرا ادامه کارها متوقف شد و چرا سهام شرکت به دیگران واگذار شد، گفتند: همان‌طور که آقای کاشانی توضیح دادند، هزینه‌های این طرح کلان اقتصادی که به دلیل ارزآوری و اشتغال‌زائی بالا از یک سو، و هزینه‌های بسیار پایین تولید از سوی دیگر، صدها میلیارد دلار برای کشورهائی همچون هندوستان، تایلند، رژیم صهیونیستی و گردش مالی چند تریلیون دلاری در سطح جهان، مورد حمایت‌های دولتی و منطقه‌ای قرار گرفته است.

 

وام مصوب در کارگروه مربوطه در استانداری همدان، هیچ‌گاه عملیاتی نشد و ما مجبور به فروش خانه و زندگی‌مان شدیم، به نحوی که بعضی از مسئولین شرکت پس از از دست دادن خانه و کاشانه خود، امروز در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنیم و به دلیل دچار شدن به افسردگی‌ روحی نتوانسته‌اند دیگر به شرایط عادی زندگی بازگردند.

 

وی ادامه داد: لذا وضعیت پیش آمده باعث شد که سهام خود در شرکت پرشین یاقوت را به افرادی که مدعی سرمایه‌گذاری در پروژه و راه‌اندازی سریع این طرح عظیم بودند واگذار نمایند، ولی بعداً معلوم شد که هیچ سرمایه‌ای در بساط نداشته صرفاً قصد فروش اموال این شرکت را داشته‌اند. که عملاً هم همین طور شد و ایشان از طریق برداشت غیرقانونی و غیرتخصصی از معادن یاقوت و رزکوارتز مقادیر معتنابهی و واگذاری معدن فلدسپات به شرکت به اشخاص در کنار واگذاری تعدادی از کارگاه‌های ساخته شده و در حال ساخت واقع در مجتمع شهر جواهرات به افراد محلی و همچنین بخشی از سهام شرکت به یک فرد تهرانی توانستند میلیاردها تومان کسب مال نمایند و البته بخشی از مبالغ به دست آمده صرف بازپرداخت بدهی شرکت به میزان ۵/۲ میلیارد تومان به بانک کشاورزی نمودند.

 

پرچمی ادامه داد: پس از گذشت چهار سال از امضای قرارداد واگذاری سهام، هیچ مبلغی به مؤسسان شرکت پرداخت نکرده‌اند، اخیراً مطلع شدیم که قصد دارند سهام شرکتی را که هنوز دیون خود به مؤسسان شرکت را پرداخت نکرده‌‎اند به ثمن بخس به یک فرد خارجی واگذار نمایند.

 

در این جا بود که از آقای کاشانی، بنیان‌گذار رشته گوهرشناسی و گوهرتراشی در ایران سؤال کردیم، جناب کاشانی اهمیت و ارزش معدن یاقوت همدان و دارایی‌های شرکت پرشین یاقوت که در حال واگذاری به افراد خارجی است را چه مبلغی ارزیابی می‌کنید؟ و این دارایی‌ها و امکانات راهبردی به چه مبلغی در حال واگذاری به افراد خارجی است؟ در این خصوص ایشان اظهار داشتند: واقعیت این است که در صورتی که یک چنین معادنی در هر کشور اروپایی، آمریکایی و حتی کشورهایی همچون تایلند قرار داشت، به هیچ عنوان قابل واگذاری نبود چرا که معادنی از این نوع در حد معادن الماس و زمرد ارزیابی می‌شوند و ارزش این نوع معادن بیش از ده معدن طلا و در حد صدها میلیارد دلار ارزیابی می‌شوند و غیرقابل واگذاری می‌باشند.

 

ولی در ایران به دلیل عدم وجود کارشناسان خبره حوزه سنگ‌های قیمتی در حال نابودی می‌باشند، به همین دلیل حداقل قیمت یک چنین معدنی (یاقوت) که بیش از هزار و پانصد تن ذخیرۀ یاقوت (انواع باکیفیت و بی‌‎کیفیت) دارند، در حد صد میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شوند به نحوی که کشور تایلند فقط یکی از این معادن را در منطقه چانتاگوری در اختیار داشته است که رو به اتمام می‌باشد ولی آنها از طریق جذب گردشگران خارجی به این معدن سالیانه ده‌ها میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند.

 

کاشانی در پاسخ  به سوال چرا و به چه مبلغی این معدن و امکانات ویژه اقتصادی و راهبردی در حال واگذاری به افراد خارجی می‌باشد؟ اظهار داشتند: این معدن استراتژیک و بی‌نظیر و تنها معدن یاقوت کبود ایران و غرب آسیا که می‌تواند چهرۀ اقتصادی استان همدان و ایران را بهبود ببخشد و سالیانه میلیاردها دلار درآمد به همراه داشته باشد قرار بود به مبلغ فقط چند صد میلیارد تومان یعنی یک رقمی در حدود ده میلیون دلار که صرفاً ارزش چهار الی پنج نگین یاقوت با کیفیت می‌باشد واگذار گردد.

 

به لطف خداوند منان و درایت جناب آقای دکتر احمدی، مدیر کل محترم ادارۀ معادن همدان جلوی این فاجعۀ اقتصادی در حوزۀ معادن ایران گرفته شد و مقرر شد که با تمهیدات لازمی که اندیشیدند این معدن بی‌نظیر به صاحبان اصلی آن، مردم همدان و کشور عزیزمان بازگردد، چرا که این معدن در کنار شهر جواهرات همدان می‌تواند همدان را به پایتخت واقعی تاریخ، تمدن و اقتصاد بازگرداند و سالیان سال، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و آبرومندی برای مردم همدان و ایران گردد.

 

هر ۱۰ گرم یاقوت کبود معدن همدان میلیونها دلار ارزش دارد

 

چرا که ارزش یک قطعه یاقوت با کیفیت که به وزن حدود ۵۰ قیراط (معادن ۱۰ گرم)، می‌تواند به تنهایی تا صد میلیون دلار ارزش گذاری گردد. شما ملاحظه می‌کنید که مبلغ در نظر گرفته شده برای واگذاری معدن یاقوت همدان فقط ارزش یک قطعه نگین با کیفیت هم نمی‌باشند.

 

با این توضیحات چرا شما این شهرک معادن را رها کردید و از همدان رفتید؟

 

ایشان گفتند: آن استقبال بی‌نظیر اوّلیه‌ای که از بنده به عمل آمد و من همۀ سرمایه‌های مادی و علمی‌ام را به همدان بردم و با همکاری دوستان منجر به ایجاد شهر راهبردی جواهرات و معدن بی‌نظیر یاقوت شد، انتظار داشتم که با فروش همه دارائی‌هایم می‌توانم، یک صنعت استراتژیک را به عنوان الگوئی برای اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان و مردمی در همدان راه‌اندازی کنم.

 

ولی کارشکنی‌های انجام شده باعث شد که بنده، همۀ سرمایه‌های مادی، معنوی و جوانی خود و خانواده‌ام را یکجا از دست بدهم و بیشتر از یک سال خود و خانواده‌ام دچار افسردگی شدید شویم که هیچ کاری بجز پناه بردن به قرص و دارو و درمان و دعا برای رفع گرفتاری‌های ایجاد شده برای خود و خانواده‌ام از ما ساخته نبود.

 

وضعیت ایجاد شده به علت کارشکنی‌های متواتر باعث شد که ما حاضر شدیم شرکت، معادن بی‌نظیری که با خون دل به سرانجام رسانده بودیم و کلیه متعلقات این شرکت بی‌نظیر را به افراد نالایق، غیرمتخصص، سودجو و فاقد هر گونه تجربه علمی و عملی در حوزه صنایع و معادن سنگ‌های قیمتی واگذار نمائیم، تا از فشارهای طاقت‌فرسای روحی، روانی و مالی ایجاد شده رهائی یابیم.

 

البته نتیجه جنبی دیگری که حاصل گردید، این بود که ده‌ها سرمایه‌گذار کلان اقتصادی داخلی و خارجی که قصد آمدن به همدان و سرمایه‌گذاری در این استان را داشتند توسط بنده منع شدند تا به بلائی که بر سر من و خانواده‌ام آمد دچار نشوند.

 

بلائی که ابتدائاً، دوستانم به بنده گوشزد کرده بودند که بعضی از اقوام هستند که خوش استقبال و بد بدرقه هستند ولی بنده به این مطالب توجه نکردم، تا اینکه این مطلب تلخ‌تر از زهرمار را با تمام وجودم تجربه کردم و به خانواده و دوستانم انتقال دادم، در اینجا بود که کاشانی با بغضی توأم با حسرت به سخنانش پایان داد. در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود.

انتهای پیام/