اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳ ۴:۴۸ ق٫ظ

Home Archives

برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه سلامت‌ برای ۱۶۰ موکب

مدیریت روابط عمومی معاونت بهداشت استان اصفهان خبر داد:

فاطمه اعظمیگنجینه نیوز/اصفهان، مدیریت روابط عمومی معاونت بهداشت استان اصفهان در خصوص وظایف کمیته بهداشت گفت: در کمیته اربعین یک کمیته برای همراهی و تسهیل کردن مسائل بهداشتی و پزشکی مواکب به عنوان کمیته بهداشت تشکیل شده است که مسول آن کمیته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون آن با معاونت بهداشت دانشگاه است.

کیومرث طالبی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در این کمیته برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه‌ برای ۱۵۰ موکب، تعیین رابط بهداشتی و آموزش آنها است.

وی افزود: در کلاس‌های آموزشی، رابطین بهداشت با موضوع بهداشت محیط، تغذیه در اربعین، بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های غیر واگیر آشنا می‌شوند و این آموزش‌ها به نوبه‌ خود کار بسیار خاصی هست که در کشور انجام شده است.

طالبی با اشاره به وظایف رابطین بهداشتی مواکب گفت: وظایف رابطین بهداشت در کربلا و مسیر نجف تا کربلا، بررسی کردن چگونه محیط، تمیزکاری محیط، بررسی کردن آب و …‌ است.

اعزام تیم بازرسی ۵ نفره برای نظارت بر عملکرد مواکب استان

وی گفت: با همکاری ستاد عتبات استان تیم بازرسی ۵ نفره برای نظارت بر عملکرد مواکب استان به عراق اعزام شدند. این بازرسان از تیم‌های بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها هستند، تا بتوانند هر دو مقوله بهداشت محیط و فرد را در موکب بررسی کنند.

طالبی ادامه داد: یکی از آن بازرسان در مسیر نجف تا کربلا است که با پای پیاده تمامی موکبهای اصفهان را بر اساس چک لیست مشخص شده نظارت می‌کند‌ و ۴ نفر دیگر هم مستقر در کربلا هستند و طبق چک لیست ارائه شده نظارت می‌کنند.

طالبی گفت: اگر بررسی موکبها به درستی و بر اساس چک لیست انجام شود به استاندار و ستاد عتبات گزارش می‌شود و اگر مشکل داشته باشند سعی می‌شود مشکل با همکاری همکاران حل می‌شود و اگر قابل حل نبود مجوز موکب از طرف ستاد عتبات لغو می‌گردد.

۳ موکب استان کاملا پزشکی هستند

طالبی با اشاره به اینکه از ۱۶۰ موکب استان اصفهان، ۲۷ موکب در کنار خدمات دیگر خدمات بهداشتی نیز ارائه می‌دهند، گفت: یکی از این موکب‌ها ویژه اتباع است و ۱۵ موکب از این ۲۷ موکب در مسیر هستند و ۳ موکب نیز کاملا پزشکی هستند، کلا خدمات پزشکی ارائه می‌دهند، این ۳ موکب یکی در مسیر، یکی در نجف و دیگری در کربلا است.

وی ادامه داد: داروهای تایید شده توسط معاونت محترم بهداشت و معاونت غذا و دارو نیز در اختیار مواکب پزشکی قرار گرفت.

وی گفت: هلال احمر استان نیز ۷۰ موکب در ۳ سطح را در کربلا برپا کرده است.

اعزام ۲۰۰ دانشجو به کربلا

طالبی گفت: ۲۰۰  دانشجو رشته های مختلف پزشکی دانشگاه با ۸ اتوبوس رهسپار سفر زیارتی اربعین حسینی شدند.

وی افزود: سوم شهریورماه نیز ۴ اتوبوس از اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به سفر زیارتی اربعین حسینی اعزام می‌شوند.

طالبی گقت: همه ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی کاروان مشتاقان ابا عبدالله الحسین از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعزام و موکب دانشگاه در زمین کربلا علم می‌شود. (کاروان بزرگ پیاده‌روی اربعین دانشگاه شامل ۲۳۵ نفردانشجو، ۶۵ نفر عضو هیأت علمی و ۵۰ نفر از کارکنان دانشگاه در مجموع ۳۵۰ نفر در جهت تجدید پیمان با سرور شهیدان، حضرت اباعبدلله حسین (ع) و یاران باوفایشان به کشور عراق اعزام خواهند شد.)

دانشجویان کوله های سفر را می بندند و مشتاق تر از سال پیش در این سفر معنوی ثبت نام و چشم انتظار حرم شش گوشه ابا عبدالله الحسین علیه السلام می‌شوند.

پوشش امداد سلامت مراسم پیاده روی اربعین در مرز چزابه توسط واحدهای امدادی اورژانس استان اصفهان

دکتر فرهاد حیدری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان از امدادرسانی به بیش از ۲۵۰ مراجعه کننده از ابتدای استقرار واحدهای امدادی اورژانس اصفهان در مرز چزابه خبر داد.

وی با بیان اینکه واحدهای امدادی اورژانس استان اصفهان از تاریخ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ برای پوشش امدادسلامت مراسم پیاده روی اربعین حسینی از اصفهان بطرف مرز اعزام شده اند، تصریح کرد: ۱۰ واحد امدادی اورژانس استان اصفهان شامل ۸ آمبولانس، یک دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس استان برای خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز چزابه مستقر شده اند که از ابتدای استقرار تا پایان روز پنجم شهریورماه جاری، کارشناسان اورژانس به بیش از ۲۵۱ نفر امدادرسانی و خدمات ارایه نموده اند.

وی با ذکر اینکه ۳۰ نفر از پرسنل عملیاتی اورژانس استان اصفهان در این استقراری ها حضور دارند اظهار داشت: ۲۳۷ مورد از ارائه خدمات اورژانس اصفهان به زائران اربعین حسینی بصورت ارائه مراقبتهای سرپایی در محل بوده است و ۱۴ مورد هم به مراکز درمانی منتقل شده اند.

دکتر حیدری ضمن قدردانی از تمامی پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: استقرار واحد های امدادی اورژانس برای مراسم پیاده روی اربعین حسینی تا ۱۸ شهریور ماه ادامه می یابد و درصورت نیاز با دستور سازمان اورژانس کشور این زمان تمدید می گردد.