اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳ ۱۱:۴۹ ق٫ظ

Home Archives

لبخند رضایت به خط ویژه اتوبوس همدان

همدانی‌ها از کاهش هزینه‌های سفرشان می‌گویند

تقریبا دو ماهی است که خط ویژه شماره یک اتوبوس در شهر همدان راه‌اندازی شده و رضایت چشمگیر شهروندان همدانی را به دنبال داشته و آنها خواستار راه‌اندازی دیگر خطوط ویژه اتوبوس و بی‌آر‌تی در این شهر هستند.

به گزارش گنجینه نیوز/ همدان، چند متری از میدان آرامگاه بوعلی تا خیابان خواجه‌رشید را پیاده طی کردم تا به ایستگاه اتوبوس بر‌سم، تصمیم داشتم ساعاتی از روز را با اتوبوس خط ویژه سفر کنم و نحوه رفت‌و‌آمد مسافران را در این خط نظاره‌گر باشم.

با اطلاعاتی که داشتم می‌أانستم که اتوبوس‌های این خط مشخص شدند و برچسب‌هایی به رنگ آبی دارند و حتی ایستگاه‌های اتوبوس این خط نیز از بقیه جدا شدند. به ایستگاه که رسیدم معلوم بود، روی سایبان آن به رنگ آبی نوشته شده بود « خط ویژه شماره یک».

سه نفر داخل ایستگاه منتظر هستند، خانمی روی صندلی‌ نشسته است و دو نفر آقا هم ایستاده به انتظار؛ روی صندلی کنار مسافر نشستم، از فرصت استفاده کردم تا زمان رسیدن اتوبوس گفت‌وگویی با این شهروند داشته باشم.

بعد از سلام و احوال‌پرسی، پرسیدم طول می‌کشد تا اتوبوس بیاید؟، گفت« خیر، ۱۰دقیقه، نهایت یک‌ربع، الان دیگر می‌رسد».

گفتم، می‌توانم چند دقیقه‌ای وقت شما را بگیرم؟ و ادامه دادم همین در مورد ایستگاه اتوبوس است، و او با لبخندی گفت «بفرمایید…».

 

کاهش هزینه‌های سفر با استفاده از اتوبوس خط ویژه

وی بعد از اینکه خودش را خانم ولیدآبادی معرفی کرد، برایمان گفت که از خط ویژه فرهنگیان در چند مسیر استفاده کرده است و از ایجاد این خط در شهر همدان بسیار راضی و خرسند است و اقدام شهرداری را بسیار ارزشمند می‌داند.

این شهروند ادامه داد که برای رفتن به میدان دانشگاه، امامزاده عبدالله، اداره فنی و حرفه‌ای و چراغ قرمز از خط ویژه استفاده کرده است و نه تنها از هزینه‌های رفت‌و‌آمدش کاسته شده، بلکه به موقع و بدون اینکه گرفتار ترافیک شود، به مقصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قبلا این مسیرها را با اسنپ طی می‌کرد و هزینه‌هایش سنگین بود اما امروز با هزینه بسیار کمی مسافت طولانی را با اتوبوس طی می‌کند، گفت: مادرم شهرک بهشتی است و کاش برای او هم این امکان فراهم شود تا مسیرهایی را با خط ویژه طی کند و سختی رفت‌و‌آمد را نداشته باشد. این شهروند همدانی با بیان اینکه افزایش جمعیت باعث افزایش خودروها در سطح شهر و ترافیک شده است عنوان کرد: خطوط بی‌آر‌تی می‌تواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد و برای شهر همدان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه محل کارم چراغ قرمز است و با اتوبوس‌های خط ویژه مستقیم و به راحتی از میدان دانشگاه به آنجا می‌روم گفت: قبلا این مسیر را هر روز با اسنپ می‌رفتم، نه تنها به ترافیک برمی‌خوردم بلکه دیرتر هم می‌رسیدم، از طرفی هزینه‌های رفت‌و‌آمدم هم خیلی سنگین بود.

 

رضات‌مندی مردم همدان از راه‌اندازی خط ویژه

 

خانم ولیدآبادی خاطرنشان کرد: مردم همدان از وجود این خط ویژه بسیار راضی هستند، طوری‌که یکی از خانم‌هایی که در این خط با او آشنا شدم می‌گفت «محل کارش میدان بعثت است و هر روز از شهرک فرهنگیان با این خط به راحتی به آنجا می‌رود و نهایت روزی ۱۰ هزار تومان هزینه می‌کند درصورتی که قبلا هر روز ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پول اسنپش می‌شد».

وی گفت: چند‌سال پیش خط سریع‌السیر در همدان راه‌اندازی شد اما به خاطر هزینه بالای کرایه‌ها و اینکه ایستگاه‌های کمی، در آن تعریف شده بود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما این خط ویژه ظرفیت خوبی دارد و به خوبی عمل کرده است.

در این فاصله اتوبوس از راه رسید و من با قدردانی از این مسافر او را راهی سفرش کردم، تصمیم داشتم چند دقیقه‌ای در آن ایستگاه منتظر بمانم و نحوه رفت‌و‌آمد دیگر مسافران را ببینم.

نگاهم این بار به طرف سمت چپ سایبان خط ویژه اتوبوس افتاد که نقشه حرکت مسافران را مشخص کرده بود و از میدان بیمه تا شهرک فرهنگیان را شامل می‌شد، در این حین کم‌کم مسافرانی به ایستگاه اضافه شدند تا آنها نیز مسیری را با اتوبوس طی کنند.

این بار با خانم نجفی آشنا شدم، بعد از اینکه خودم را معرفی کردم، از او خواستم که نظرش را در مورد خط ویژه اتوبوس در همدان بگوید.

این شهروند همدانی نیز با بیان اینکه اکثر شهروندان از فعالیت خط ویژه همدان اطلاعی ندارند و ما تا جایی که توانستیم به اطرافیان منتقل کردیم که از این امکان برخوردار شوند اظهار کرد: منزل ما شهرک فرهنگیان است و قبلا برای اینکه به باشگاهم در مرکز شهر برسم باید با اسنپ و یا دربست می‌آمدم و کرایه‌ها بسیار سنگین بود، از طرفی پسرم را هم به کلاس زبان می‌‌فرستم و قبل از راه‌اندازی این خط، کرایه زیادی را هردویمان پرداخت می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کرایه ما در استفاده از خط ویژه اتوبوس در کل تنها ۱۲ هزار تومان است و دیگر آن هزینه‌های سنگین را پرداخت نمی‌کنیم گفت: قبلا هر روزی که به باشگاه یا کلاس می‌آمدیم هر کدام ۶۰ تا۸۰ هزار تومان هزینه اسنپ می‌دادیم مبلغی که برای یک کارمند بازنشسته سنگین است.

خانم نجفی با تأکید بر اینکه گاهی هزینه رفت‌و‌آمدم حتی از هزینه باشگاهم هم بالاتر می‌رفت ادامه داد: امروز با این خط ویژه مسیرهای طولانی را تنها با ۶ هزار تومان طی می‌کنم که بسیار به صرفه است.

بیشتر از ۱۰ دقیقه انتظارمان در آن ایستگاه طول نکشید که اتوبوس بعدی رسید و من این بار با مسافران این خط سوار شدم و راهی شهرک فرهنگیان شدیم. داخل اتوبوس هم با خانم نجفی ادامه صحبتمان را داشتیم و بقیه مسافران هم به صحبت ما گوش دادند و از رضایت خود در راه‌اندازی این خط سخن گفتند.

خانم نحفی از نحوه برخورد رانندگان خط ویژه اتوبوس همدان نیز ابراز رضایت‌مندی کرد و گفت: این رانندگان با روی خوش پذیرای مسافران هستند و به موقع نیز سر ایستگاه حاضر شده و در طول مسیر، رانندگی بسیار مطمئنی دارند، ما با خیال راحت سوار این اتوبوس‌ها می‌شویم و مسیرمان را طی می‌کنیم.

راه‌اندازی خط ویژه همدان اقدام خوب و به‌جایی است

این شهروند با اشاره به اینکه پسرم هم مسیر کلاس زبان تا منزل را به راحتی با این اتوبوس‌ها طی می‌کند و ما نیز خیالمان راحت است که پسرمان فقط با یک اتوبوس مسیر طولانی را طی می‌کند و مشکلی در حین رفت‌و‌آمد برایش پیش نمی‌آید افزود: جا دارد از کسانی که تلاش کردند تا این خط ویژه راه‌اندازی شود قدردانی کنم، واقعا اقدام خوب و به جایی بوده است.

وی گفت: داخل برنامه پیام‌رسان ایتا کانالی به نام «الو همدان ۱۸»، پیام تشکری را برای راه‌اندازی این خط ویژه گذاشتم که راننده تاکسی گلایه کرد و گفت این خطوط باعث شده کار ما کساد شود درحالی که فعالیت تاکسی‌ها متفاوت است و مسیری که من می‌روم، تاکسی‌ها بیشتر تا چراغ قرمز یا امامزاده عبدالله نمی‌روند.

این شهروند ادامه داد: از طرفی باید هر دو امکانات تاکسی و اتوبوس باشد و مردم خود انتخاب کنند که از چه وسیله‌ای برای رفت وآمد استفاده کنند، قطعا کسانی هم هستند که با تاکسی رفت‌و‌آمد داشته باشند و رانندگان این وسیله نقلیه نیز متضرر نشوند.

یکی از مسافران به نام آقای معصومی نیز با بیان اینکه گاهی از این خط ویژه استفاده می‌کنم و واقعا امکان خوبی در شهر همدان فراهم شده است افزود: اغلب برای دیدن دوستانم و یا رفتن به بازار و راسته حسین‌خانی تا امامزاده‌عبدالله(ع) با خط ویژه می‌آیم.

این شهروند همدانی بیان کرد: همدان شهر شلوغی شده و نیاز است اتوبوس‌های بیشتری در سطح شهر فعال باشند تا شاهد کاهش ترافیک و استفاده بیشتری از مردم از این وسایل نقلیه عمومی باشیم.

یکی از مسافران اتوبوس نیز خواستار تعریف خط ویژه برای مسیر بلوار ارم شد و آن را ضروری دانست و گفت: محل زندگی‌ام سعیدیه و در منطقه پر رفت‌و‌آمدی است، چون به بلوار ارم منتهی می‌شود و مردم زیادی اکثرا برای تفریح یا برای کار و رفتن به تالار قرآن این مسیر را طی می‌کنند، جا دارد خط ویژه‌‌ای هم برای این مسیر هم تعریف شود.

خانم پاک‌دست با اشاره به اینکه برای رفتن به پایانه اتوبوس‌ها باید چند مسیر را با اتوبوس و تاکسی‌ طی می‌کردم و برگشت از آن مسیر هم مشکل بود اما امروز با یک خط این مسیر را راحت می‌روم افزود: امیدوارم خطوط ویژه بیشتری در شهر همدان تعریف شود و همشهریان از آن برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه هر دو روز یک بار هزینه سفرم از سعیدیه تا شهرک فرهنگیان ۴۰ هزار تومان می‌شد و برگشت نیز همینطور ادامه داد: با راه‌اندازی این خط ویژه هرچند مسیری را پیاده می‌آیم تا بتوانم از آن استفاده کنم اما باز هم به صرفه است و از طرفی ترافیک نیست و ایمن است.

این شهروند همدانی با بیان اینکه اگر مسیرهای دیگری خط ویژه تعریف شود و بتوانیم از خطوط « بی‌آرتی» در شهر همدان به راحتی استفاده کنیم، مشکلات زیادی در شهر حل خواهد شد گفت: برای رفت‌و‌آمدم گاهی از ماشین همسرم استفاده می‌کردم که او نیز بدون ماشین به سختی می‌افتاد تا اینکه متوجه شدم خط ویژه فعال شده و می‌توانم از این امکان بهره‌مند شوم و بسیار اتفاق خوبی بوده است.

 

ایستگاه اتوبوس امامزاده‌عبدالله(ع) به مقابل فروشگاه رفاه منتقل شود

 

خانم رنجبران نیز دختر خانم جوانی بود که پیشنهاد داد به جای اینکه خط ویژه اتوبوس در دور امامزاده عبدالله(ع) توقف کند، مقابل فروشگاه رفاه در مسیر رفت و برگشت توقف کند.

وی با اشاره به اینکه دور امامزاده عبدالله(ع) هیچ اتوبوس و تاکسی نگه نمی‌دارد و تنها اتوبوس‌های خط ویژه هستند که نگه می‌دارند گفت: تمام مسافرانی که از شهرک فرهنگیان آنجا پیاده می‌شوند به میدان امام(ره) نمی‌روند و حداقل دو سوم آنها باز هم به شهرک فرهنگیان برمی‌گردند که بهتر است خط آن در مقابل فروشگاه رفاه و سوار شدن ما به اتوبوس راحت‌تر باشد.

در طول حرکت اتوبوس از ایستگاه خواجه‌رشید به سمت شهرک فرهنگیان و برعکس و مسیر برگشت، با مسافرانی صحبت‌هایی داشتیم و همه از راه‌اندازی خط ویژه ابراز رضایت‌مندی می‌کردند و هر کدام از ضرورت ایجاد خطوط دیگری در شهر سخن می‌گفتند.

راننده هم که آقای قره‌باغی نام داشت، انصافا در طول این مسیر خط ویژه سفر خوب و مطمئنی را برای مسافران رقم زده بود و هر کدام از آنها را با روی باز راهی مقصدهای خود می‌کرد.

سفر یک ساعته‌ من به پایان رسید و همینکه خواستم در ایستگاهی که سوار اتوبوس شده بودم، پیاده شوم به سمت راننده رفتم و با قدردانی از زحمات ایشان، چند کلامی هم با وی صحبت‌هایی داشتم که اظهار کرد: خوشبختانه این روزها بخشی از مردم همدان استقبال خوبی از خط ویژه اتوبوس دارند که البته لازم است اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد و همشهریان زیادی از این امکان برخوردار شوند.

 

 مسافران از کارت بلیت الکترونیک استفاده کنند

 

وی با اشاره به اینکه باید استفاده از خط ویژه اتوبوس بین همشهریان نهادینه شود تا کمتر شاهد ترافیک در سطح شهر باشیم گفت: امیدواریم این خطوط در سایر مسیرها هم تعریف شود و تعداد بیشتری از مردم با وسایل نقلیه عمومی رفت‌و‌آمد داشته باشند و از طرفی برایشان از لحاظ هزینه به‌صرفه باشد.

این راننده اتوبوس خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم از کارت بلیت الکترونیک استفاده کنند چرا که از لحاظ هزینه و حفظ سلامتی به نفع آنهاست.

تقریبا بیشتر از یک‌ماه است که با راه‌اندازی خط اتوبوس ویژه از میدان بیمه تا شهرک فرهنگیان، دیگر مسافران نیازی ندارند که برای رفتن این مسیر چند‌کیلومتری بارها سوار اتوبوس یا تاکسی شوند و دقایق طولانی در این رفت‌وآمد معطل رسیدن اتوبوس بمانند.

اکنون شهروندان زیادی در مسیر خط ویژه شماره یک همدان جابه‌جا می‌شوند و حتی مسافران این خط به دیگر شهروندان استفاده از این خط را پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند دیگر نیازی نیست برای این مسیر طولانی بارها خط اتوبوس یا تاکسی را تغییر دهند.

تا همین چند ماه پیش در این مسیر، همدانی‌ها مجبور بودند برای رسیدن به مقصد چندین بار اتوبوس خود را تغییر دهند در حالی که امروز با راه‌اندازی این خط شرایط بسیار فرق کرده است و شهروندان به راحتی می‌توانند از نقطه جنوبی به شمالی و بالعکس بروند بدون اینکه نیاز داشته باشند بارها خط اتوبوس خود را عوض کنند یا ساعت‌ها منتظر اتوبوس بمانند.

  فعالیت ۱۰ دستگاه اتوبوس در نخستین خط ویژه اتوبوس‌رانی همدان

به سراغ رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان رفتیم و با توجه به اینکه هنوز یک خط ویژه اتوبوس در شهر همدان راه‌اندازی شده، از ادامه اجرای این طرح در این شهر جویا شدیم.

سید محمد پوروخشوری خبر خوشی را در راه‌اندازی دیگر خطوط ویژه اتوبوس و حتی (بی‌آر‌تی ) داد و اظهار کرد: با عنایت به تأکیدات شهردار همدان و معاونت امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری در آینده نزدیک خطوط بعدی خط ویژه اتوبوس نیز اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت نخستین خط اتوبوسرانی ویژه از مهرماه امسال در شهر همدان گفت: در حال حاضر این خط در مسیر جنوب- شمال به صورت پیوسته و در امتداد یکی از محورهای پرتقاضای سفر شهر به صورت رفت و برگشت از میدان بیمه شروع به حرکت می‌کند و پس از عبور از معابر و میادین پرتقاضا از جمله میدان جهاد، میدان آرامگاه بوعلی سینا، میدان امامزاده عبدالله(ع) و میدان باباطاهر در انتهای مسیر خود به کوی فرهنگیان می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه فعلا ۱۰ دستگاه اتوبوس در خط ویژه اتوبوسرانی همدان فعال است گفت: خوشبختانه شهروندان همدانی از طرح موجود استقبال خوبی داشتند و خواستار راه‌اندازی دیگر خطوط ویژه در شهر همدان هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات کارشناسی در حال انجام است که در آینده نزدیک خطوط بعدی نیز اضافه شود افزود: راه‌اندازی خطوط ویژه در شهر همدان در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی به خصوص خطوط اتوبوسرانی بوده است.

 

 ارتقای خطوط ویژه حمل‌و‌نقل اتوبوسرانی به خطوط پرسرعت( بی‌آر‌تی)

پوروخشوری عنوان کرد: حمل‌و‌نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تحقق برنامه‌ها و چشم‌اندازهای مختلف در حوزه مدیریت شهری و مدیریت انرژی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به خصوص خطوط اتوبوس‌رانی را در دستور کار خود قرار داده است گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این خط و در ادامه آن، سایر خطوط پیشنهاد شده در اسناد بالادستی از جمله «طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر همدان» و ارتقای وضعیت عملکردی این خطوط به خطوط حمل و نقل اتوبوسرانی پرسرعت( بی‌آر‌تی) در آینده نزدیک، گامی مهم در راستای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان برداریم.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان افزایش قابل‌توجه میانگین سرعت حرکت اتوبوس‌ها، کاهش زمان سفر ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش زمان انتظار شهروندان و افزایش سطح پوشش و خدمات دهی به شهروندان با تعداد ناوگان قابل‌توجه را از مهم‌ترین اهداف این طرح دانست.