اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳ ۲:۳۰ ق٫ظ

Home Archives

همدلی و احسان؛میراث دیرینه فارس

تجلیل از خیرین و تاکید برادامه راه امام خمینی در خدمت رسانی به محرومان

آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با حضورخانواده معزز شهید والامقام راه قدس شهیدصداقت، معاونت توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) و نماینده معزز ولی فقیه حضرت آیت الله دژکام و استاندار فارس برگزار شد.

 

به گزارش گنجینه نیوز، آیت الله لطف اله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس بر ادامه خدمت گزاری به محرومان و به ویژه یتیمان تاکید ورزید و این راه را امتدادی از آموزه های امام خمینب (ره) دانست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه این سوال همواره مطرح می شود که انقلاب اسلامی چه اقداماتی انجام داده است، افزود: انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم.

آیت الله دژکام تصریح کرد: این معنویت جدا از موضوع عواطف انسانی بوده که آن هم ممکن است بخشی از معنویت فرض کنیم اما معنویت انقلاب اسلامی خدا، ولی خدا و تک تک انسان ها را به هم ارتباط می دهد.

وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب اسلامی چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و به علت نبود رسانه، موضوع عدالت، رحمت، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش آفرینی کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان ریاست کمیته امداد کشور در این مراسم که باید دست مردم فارس را ببوسیم و قدردان آنها باشیم، افزود: این موضوع بدین معناست که در این استان هنوز انسانیت زنده است.

آیت الله دژکام ابراز امیدواری کرد: این پیام با حسن سلیقه و تلاش بزرگواران خیراندیش جهانی شود و امام زمان(عج) از مردم شیراز راضی باشند و خواست و علائق ما به خدمت را به بشریت طوری ارائه دهند که برای همه دنیا جلب توجه شود.

کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای خدمت به مردم شکل گرفته است

در ادامه این مراسم معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: تمام موسسات خیریه استان فارس نباید اجازه دهند در شهر، روستا و یا در سطح محلات یک کودک به دلیل فقر از تحصیل جا بماند.

حبیب آسوده اظهار کرد: در هنگام نام بردن از کمیته امداد نه تنها یک نهاد و سازمان خاص در نظام مد نظر است بلکه فرمان تاسیس یک نظام مردم پایه که کنار هم قرار بگیرند و محرومین را فراموش نکنند، مطرح است. وی افزود: کمیته امداد مبتنی بر موضوع یک نهاد مردمی و برخواسته از مردم و در خدمت به مردم شکل گرفته است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) به هدف برگزاری این آیین اشاره و تصریح کرد: بیست و مین آیین تجلیل از موسسات خیریه، گروه های جهادی و مراکز نیکوکاری با دو هدف اساسی تجلیل و تکریم نیکوکاران و موسسات خیریه و هدف دوم در راستای ترغیب مردم به مشارکت در امور خیر برگزار می شود.

آسوده با اشاره به اینکه هیچ دولتی بدون مشارکت مردم، توسعه پذیر نیست، تاکید کرد: هم مردم، هم خیرین و هم مسئولین باید بدانند بدون همگرایی میان دولت ها و گروه های مرجع، توسعه شکل نمی گیرد.

وی ادامه داد: در استان فارس باید شش موضوع با همفکری همه ریشه کن شود و این موضوع اتفاق نیافتد که در این استان کودکی به دلیل فقر تحصیلی از استعدادی که خداوند به او داده است، از تحصیل باز بماند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این آیین از تمام موسسات خیریه استان فارس درخواست کرد که اجازه ندهند در شهر، روستا و یا در سطح محلات یک کودک به دلیل فقر از تحصیل جا بماند.

آسوده اضافه کرد: در برگزاری این آیین در سال آینده، در استان فارس باید این گزارش به مردم ارائه شود که ترک و فقر تحصیلی دانش آموزان کم شده است.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع ازدواج اشاره کرد و افزود: ازدواج و فرزندآوری و جمعیت تنها یک موضوع است. این در حالی است که نشاط اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و مباحث فردی و اجتماعی را باید مد نظر داشت.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه دولت گام های موثری در موضوع ازدواج برداشته است، اظهار کرد: مردم هم باید در این عرصه حضور یابند.

آسوده ابراز امیدواری کرد: به ازدواج آسان جوانان استان فارس کمک شود و گفتمان سازی برای ساده گرفتن در ازدواج با استفاده از ظرفیت گروه های مردم محلات و ترویج زندگی ساده صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع را باور داریم که در حوزه مسکن هزینه آن بسیار سنگین است، اما مردم استان فارس بسیار خیر هستند. لذا خیرین اگر در این حوزه پای کار باشند یک کار خیر ماندگار رقم می خورد.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: استان فارس قطب پزشکی و سلامت است. اما درد درمان در کنار درد فقر، درد مضاعف و سختی است.

آسوده ادامه داد: در آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد که به جامعه و نظام جامعه آسیب می زند مردم و گروه های مردمی باید به میدان بیایند تا دشمن نتواند از این فرصت استفاده کند و ذهن مردم را منحرف کند و در اینجا افسران مردمی خیر و احسان هستند که می توانند با اعتمادی که مردم به آن ها دارند در کنار فعالیت های خیرخواهانه موضوعات آسیب های اجتماعی را پیگیری و رفع کنند.

 

از تجمیع فعالیت های خیرخواهانه تا ایجاد تعاونی اشتغال و تولید

در این آیین همچنین محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در سخنانی اظهار کرد: استان فارس مملو از خیرین بسیاری است به گونه ای که هر فردی که در این استان زندگی می کند یک نگاه خیرخواهانه دارد.

وی با اشاره به ساخت بیمارستان خیریه سرطان جنوب، افزود: مشارکت مردم در این اقدام خیرخواهانه ستودنی بود و طی مدت کوتاهی هزاران نفر در این کار خیر سهیم شدند و این موضوع نشان داد ممکن است افراد از نظر سطح مالی با یکدیگر متفاوت باشند اما در انجام کار خیر، سطح نیت آن ها بسیار به یکدیگر شباهت دارد.

استاندار فارس ادامه داد: استان فارس در حال حاضر بالاترین موقوفات کشور را دارد و در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز بوده است.

ایمانیه اضافه کرد: نیاز سنجی و اولویت بندی و تسهیل در فرآیندهای اداری موضوعی است که باید همواره در همه امور مد نظر باشد. این در حالی است که یکی از مشکلات ما گرچه کمتر شده است اما فرآیندهای قانونی و اداری و مشکلات مرتبط با استانداری، فرمانداری، تامین اجتماعی و مالیات و سایر مشکلات، همواره باقی مانده است.

وی در خطاب به خیرین تاکید کرد: اگر در راستای کار خود با موانع اداری در ادارات استان فارس مواجه شدید، این موضوع را حتما به اینجانب و یا به دفتر استانداری فارس اعلام کنند.

استاندار فارس با بیان اینکه با ارسال هر گونه نامه و یا اعلام مشکل در کمتر از ۲۴ ساعت موضوعات پیگیری می شود، تصریح کرد: جلوگیری از موازی کاری از اصلی ترین هدف های ما است اما متاسفانه هنوز در کارهای خیر نیز موازی کاری وجود دارد.

ایمانیه ادامه داد: مقرر شده بود تا سامانه ای راه اندازی شود تا افرادی که از کمک های خیرین بهره مند شدند اطلاعات آن ها بر اساس کد ملی و کمک دریافت شده درج شود تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: معاونت اجتماعی استانداری فارس آمادگی دارد تا در بخش های اشتغال، مسکن و سلامت، ازدواج و فرزندآوری که در حال انجام کار خیر هستند یک شبکه خیریه ای ایجاد کنند.

استاندار فارس  تاکید کرد: با تجمیع فعالیت های خیرخواهانه در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج و سلامت، علاوه بر عدم ایجاد موازی کاری، دستیابی به هدف نهایی محقق خواهد شد.

ایمانیه همچنین در این آیین، این پیشنهاد را به خیرین مطرح کرد تا تعاونی اشتغال و تولید ایجاد شود و در این حوزه اداره کار و تعاون استان در این حوزه آمادگی هر گونه همکاری دارد.

وی همچنین ادامه داد: می توانیم با ایجاد تعاونی ها این فرصت را فراهم می آوریم تا افراد مددجویی که تحت پوشش خیرین هستند را پذیرا باشیم.

استاندار فارس اظهار کرد: با منابع مالی که به این تعاونی ها تزریق می شود می توان یک واحد تولیدی راه اندازی کرد که در آینده تبدیل به یک شبکه تعاونی بزرگ می شود که در راستای شعار سال جاری خواهد بود که علاوه بر مشارکت مردم، خیرین و مددجویان در راستای تولید و اشتغال نیز این موضوع محقق می شود.

ایمانیه با اشاره به اینکه حتما نباید تعاونی ها دارای سرمایه بسیار زیادی باشند، افزود: گاها راه اندازی یک کارگاه محدود صنایع دستی و صنایع خانگی با هزینه کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان هم امکان پذیر باشد تا تعاونی آن شکل بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اقدامات بسیار خوبی که توسط کمیته امداد، شهرداری و بهزیستی به جهت ساماندهی کودکان کار انجام می شود، بایستی ساماندهی قطعی کودکان کار، متکدی و باز مانده از تحصیل را با یک اقدام هم افزا در استان فارس آغاز کنیم و در سال آینده در برگزاری این آیین نوید ساماندهی کودکان کار را اعلام کنیم.

امکان خدمت گذاری شایسته به جامعه هدف با استفاده از ظرفیت مجموعه های خیریه

در ادامه این مراسم همچنین مرتضی موصلی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در سخنانی اظهار کرد: یکی از شاخصه های استان فارس وجود خیران و نیکوکارانی است که در حوزه های مختلف استان فعالیت دارند و کارکردهای ارزشمندی دارند.

وی افزود: این همایش در جهت هم افزایی ظرفیت های استان در جهت توسعه عدالت اجتماعی و خدمت گذاری به جامعه اسلامی برگزار شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: این مراسم با حضور ۵۰۰ موسسه، مرکز نیکوکاری و گروه جهادی برگزار شد تا در راستای تحقق شعار سال با مشارکت مردم، زمینه ای فراهم شود تا در خدمت به جامعه اسلامی و خانواده هایی که به هر دلیل در شرایط اقتصادی ضعیف تر هستند بتوانیم عملکرد بهتری را داشته باشیم.

موصلی ابراز امیدواری کرد: اگر از ظرفیت تمام مجموعه های خیریه و احسان پای کار بیایند امکان خدمت گذاری شایسته به جامعه هدف در همه حوزه ها وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از خدماتی که در سال گذشته در خدمت گزاری به جامعه هدف ما در سطح استان صورت گرفت مرهوم کمک های خیرین و مجموعه نیکوکاران بود. این در حالی است که بیش از ۴۵۰ هزار نیکوکار حقیقی در مجموع امداد امام خمینی(ره) مشارکت دارند و بیش از ۴۴۰ مرکز نیکوکاری در این حوزه فعال هستند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت ۴۰۰ موسسه خیریه و تعداد قابل توجهی از گروه های جهادی که تلاش آن ها معطوف به خدمت جامعه هدف است، افزود: بر این باوریم که ۳۰ درصد از منابع سال گذشته که در بخش های ازدواج، مسکن نیازمندان و تحصیل انجام شد با کمک خیرین و نیکوکاران استان فارس بود.

سند حکمرانی خیر و احسان در استان فارس تدوین شود

در این مراسم همچنین اسماعیل قزل سفلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در آیین نکوداشت و تجلیل از موسسه‌های خیریه و گروه های جهادی همکار با کمیته امداد در شیراز افزود: امروز ضرورت دارد که همگی در کنار هم قرار گیریم و یک زبان مشترک و گفتمان فراگیر در حوزه خیر و احساس ایجاد کنیم. وی ادامه داد: باید به شکل مساله محور وارد عرصه احسان و نیکی شویم و نیازهای اولویت دار را شناسایی و در جهت رفع آنها گام برداریم. او اظهار کرد: اولویت امروز جامعه به ویژه نسل جوان ما اشتغال، مسکن و ازدواج است که همه باید با هم افزایی تحقق آنها را دنبال کنیم. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: باید بستر مشارکت در تصمیم گیری‌ها را برای فعالان حوزه خیر، احسان و نیکوکاری فراهم کنیم و داده ها و اطلاعات افراد نیازمند را با حفظ و صیانت از آبروی افراد در اختیار آنها قرار دهیم. قزل سفلی افزود: اگر به فعالان عرصه خیر و احسان کمک کنیم، راه را برای آنها باز کنیم و نظرات و تجربیات آنها را در تصمیم گیری ها دخالت دهیم، قطعا اهداف و برنامه ها در این حوزه به سرعت به نتیجه خواهد رسید. وی اظهار کرد: امروز در استان فارس در این زمینه شاهد بالاترین سطح از هم افزایی، همدلی و هماهنگی بین تمام مجموعه ها و فعالان احسان و نیکوکاری هستیم. او اظهار کرد: مجموعه فعالان کار خیر باید توجه و پاسخگویی به اولویت های اصلی که متولیان امر از جمله کمیته امداد و بهزیستی اعلام می کنند را مد نظر قرار دهند و جهت هدافگذاری خود را به آن سمت سوق دهند.

در پایان این مراسم از نیکوکاران، موسسه‌های خیریه و گروه های جهادی همکار با کمیته امداد استان فارس با اهدا لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد.

 

لیلا کریمی